Munkavédelmi jogi ismeretek
1. Az Alaptörvényben foglalt jogok
Az Alaptörvény kimondja, hogy a Magyarország területén élőknek
joguk van a lehető legma- gasabb szintű testi és lelki egészséghez. Ezt a
jogot Magyarország
a munkavédelem, az egész- ségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, valamint az épített és a
természe- tes környezet védelmével valósítja meg.
Szabadság és felelősség – XVII. cikk:
Minden munkavállalónak
joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó
munkafeltételekhez.
Minden munkavállalónak
joga van a napi és heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.
A munkavédelem célja a szervezetten
munkát végzők egészségének, munkavégző
képességé- nek
megóvása, a balesetek
és foglalkozási
ártalmak megelőzése.
A személyi és tárgyi feltételeket olyan módon kell megteremteni, hogy
megelőzhessük a munkabaleseteket és a
foglalkozással összefüggő megbetegedéseket. Mindezek függetlenek a
munkavégzés szervezeti vagy tulajdoni formáitól.
A balesetek és a
foglalkozási ártalmak megelőzhetők, ha
az
ember a maga alkotta gépeket,
berendezéseket, eszközöket biztonságossá tudja
tenni. A munkavállalók munkakörülményei,
biztonsága, szociális ellátottsága döntően megszabja a munkakedvet és a munka
hatékonysá- gát. A munkabiztonság a veszélytelen technika, technológia alkalmazásával valósítható meg.
A tökéletes megoldást az
automatizálás
széleskörű elterjedése,
a technológiai
folyamatok
zárt- tá tétele biztosíthatja. Ez a „veszélytelen technika” azonban egyáltalán nem, vagy
csak nagy költségráfordítással lenne elérhető, amelyet a
jelenlegi gazdasági helyzet mellett nem sok
munkáltató tehet meg. Ennek tudatában meg kell elégednünk a munkavédelemnek egy
ala- csonyabb
fokozatával, az úgynevezett biztonságtechnikával, amelynek kettős
feladatot kell megoldania. Egyrészt a
tárgyi és szervezeti feltételek tökéletesítését, másrészt a
munkaválla- lók folyamatos felvilágosítását arról, hogyan tudnak biztonságosan együtt élni a
jelen
lévő veszélyekkel.
A munkahelyek ergonómiai tervezése, a zaj csökkentése, a nemdohányzók védelme stb. egy- formán fontosak a munkáltatók és a munkavállalók számára. Sőt, a
munkavédelem az egész
társadalom ügye,
mert társadalmi
érdek,
hogy
a munkahelyek
biztonságosak legyenek.
2.1. A munkavédelem szabályozási rendszere
A társadalmi-gazdasági változások megkövetelik a munkavédelmi előírások tartalmának és szerkezetének folyamatos
korszerűsítését. Jelentőségük egyre nő, követelményeik
mindinkább integrálódnak
a gazdasági folyamatokban. A munkavédelemről szóló törvények, valamint a módosítások önmagukban nem oldják meg
a problémákat, de jogalapot teremtenek a köve- telmények érvényesítéséhez.
A munkavédelem alapvető szabályait az Alaptörvényben foglalt elvek alapján az Országgyű- lés
foglalta törvénybe.
1993. évi XCIII. törvény – a munkavédelemről
Célja, hogy az
egészséget nem veszélyeztető
és biztonságos munkavégzés
személyi, tárgyi és
szervezeti feltételeit
szabályozza.
A törvény
részletes szabályait, felhatalmazás alapján a munkavédelem ágazati feladatait a
tevékenység
szerint
illetékes miniszterek által
kiadott rendeletek, szabályzatok,
szabványok tartalmazzák.
A minisztériumok irányítása és
a felügyelete alatt működő központi államigazgatási
szervek:
· a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága (NMH MMI,
korábbi
Országos Munkavédelmi és Munkaügyi
Főfelügyelet - OMMF),
· az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ)
és
· a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (MBFH, korábbi Magyar Bányászati Hivatal - MBH).
Ezek
saját jogkörükben
látják el a munkavédelmi feladatokat. Így az ellenőrzésük kiterjed:
· a munkáltatók és munkavállalók egészséges és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos feladatainak
és kötelezettségeinek
teljesítésére;
· a munkahelyek létesítésére, a munkaeszközök üzemeltetésére, az alkalmazott technológi- ákra és anyagokra, valamint az egyéni védőeszközökre vonatkozó követelmények érvé- nyesítésére;
· a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések kivizsgálására, bejelentésére, nyilván-
tartására, valamint megelőzésére tett intézkedésekre.
A felügyeletek jogosultak az ellenőrzésük során feltárt hiányosságok megszüntetése érdeké- ben
intézkedésre és felelősségre vonásra.
A Munkavédelemről szóló törvény növelte a gazdálkodó szervezetek belső munkavédelmi
szabályozásának jelentőségét, tartalmát.
2.2 A Kollektív szerződésben kell meghatározni a gazdálkodó szervezetnél a munkavéde- lemmel
kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, ezek gyakorlásának, illetve teljesítésé- nek
módját,
s az ezzel kapcsolatos
eljárás rendjét.
2.3 A Szervezeti és működési szabályzatban (SzMSz) kell meghatározni a munkavédelmi feladatokat ellátó, az
intézkedésre jogosult személyek hatáskörét.
2.4 A Munkavédelmi szabályzatban (MvSZ) kell meghatározni a gazdálkodó szervezetnél munkavédelmi feladatokat ellátó személyek kötelezettségeit, a
munkavédelmi ügyrendet,
valamint az ágazati
jogszabályokban meghatározott témaköröket, például az
oktatás,
vizsgáztatás, egészségügyi vizsgálatok, ellenőrzések stb. rendjét. Tartalmi követelménye-
ire vonatkozóan
az
ágazati rendeletek
az
irányadók.
2.5 A munkaköri leírásban (az MvSZ figyelembevételével) részletesen kell meghatározni a
munkavállaló munkavédelemmel kapcsolatos hatásköreit,
feladatait.
2.6 A technológiai, gépkezelési utasításokban kell meghatározni a munkavégzés során kö-
vetendő magatartási szabályokat, például a
biztonságos munkavégzéshez szükséges vé- dőeszközök használatát. Tartalmi és alaki követelményeit az ágazati szabványok határoz-
zák meg.
43. ábra - A
2000. évi
XXV. törvény - a kémi-
ai
biztonságról
Az Országgyűlés – figyelembe véve az ember legmagasabb szintű testi és
lelki egészségéhez,
valamint
az
egészséges
környezethez fűződő alapvető alkotmányos jogait – a Magyarországon tartózkodó természetes személyek
kémiai biztonsághoz kapcsolódó jogosultságainak biztosítása
érdekében,
a veszélyes anyagok és veszélyes keverékek káros hatásainak megfelelő módon történő azonosítása, megelőzése, csökkentése,
elhárítása, valamint
ismertetése céljából megalkotta a 2000. évi XXV. törvényt – a kémiai biztonságról.
A törvény
célja az emberi egészség és a környezet magas szintű védelme, ezért meghatározza
azokat az egységes elveket, szempontokat, amiket
figyelembe kell venni az anyagok, illetve keverékek
osztályozásánál, címkézésénél, csomagolásánál. A nemzetközileg
elfogadott GHS
kritériumok bevezetése ugyanakkor megkönnyítheti a nemzetközi
kereskedelmet és javíthatja az innovációt. A CLP rendelet általános megközelítésben minden olyan, az EU-ban letelepe- dett cégre vonatkozik, amely anyagot vagy
keveréket gyárt, importál, felhasznál vagy forgal-
maz,
függetlenül az éves mennyiségtől. Az osztályozást minden anyagra
és
keverékre el kell
végezni, majd az osztályozásnak megfelelően
kell dönteni a
címkézésről, csomagolásról.
Az Európai Unió minden tagállamára
érvényes rendelet 2009. január
20-án lépett hatályba,
azonban
a vállalkozások terheinek enyhítése érdekében,
két lépcsőben
kerül
bevezetésre:
anyagok esetében 2010. december 1-től,
keverékek esetében 2015. június 1-től kell alkal-
mazni. Az átmeneti időszak biztosítja, hogy
a vállalkozások időben
felkészülhessenek és
meg- felelhessenek
az
új előírásoknak.
A GHS az Európai Unióban csak
ajánlással bír, ezért európai szintű
átültetés szükséges. Az ENSZ szintjén kidolgozott GHS rendszert kétévente felülvizsgálják. Tekintettel arra, hogy a CLP rendelet a GHS osztályozási és címkézési kritériumait vezette be az Európai Unióba, így a GHS változásai hatással lehetnek
a CLP rendeletre is.
Bár CLP rendelet 2009. január 20-án lépett hatályba, azonban a
lépcsőzetes bevezetés értel-
mében a 2010. december 1. előtt a kémiai biztonságról szóló 2000. évi
XXV. törvénynek megfelelően osztályozott, címkézett, csomagolt és már forgalomba hozott anyagokat csak
2012. december
1-től kell kötelezően a CLP rendeletnek megfelelően újracímkézni és újra- csomagolni (CLP 61.
cikk).
2011. április 04-én jelentek meg az
EU Hivatalos Lapjában a CLP rendelet azon módosításai, melyek az ENSZ egyetemes harmonizált osztályozási és címkézési rendszerének (GHS) 2009. év
végén elfogadott harmadik,
módosított kiadásának
változásait veszi
figyelembe.
A rendeletet anyagok tekintetében 2012. december 1-jétől,
a keverékek tekintetében 2015. június
1-jétől kell alkalmazni
az alábbiak szerint:
· A 2. cikk (2) bekezdése értelmében a CLP rendeletnek megfelelően osztályozott, címké- zett, csomagolt és 2012. december 1. előtt forgalomba hozott anyagokat 2014.
december
1-jéig nem kell újracímkézni
és átcsomagolni.
· A 2. cikk (3) bekezdése pedig
kiemeli, hogy a CLP rendeletnek megfelelően osztályozott,
címkézett, csomagolt és 2015. június 1. előtt forgalomba hozott keverékeket 2017. június
1-jéig nem
kell újracímkézni
és átcsomagolni.
A figyelmeztető és az óvintézkedésre
vonatkozó mondatok (8.6. számú melléklet) egyedi, egy
betűből és három számjegyből álló alfanumerikus kódokkal rendelkeznek a következők sze- rint:
· „H” betű vagy „P” betű. Minden esetben vegyük figyelembe, hogy a más rendszerből
átvett, de a GHS-ben még nem
szereplő
figyelmeztető
mondatok kódja „EUH”;
· egy számjegy,
a veszély típusát jelző
számjegy, például „2” a fizikai veszélyekre; és
· két számjegy, a veszélyek sorszámozásával megegyező szám, úgy, mint robbanóképesség
(200-tól 210-ig tartó
kódok), tűzveszélyesség (220-tól 230-ig tartó
kódok) stb.
Például:
H200 Instabil robbanóanyagok.
H201 Robbanóanyag; teljes tömeg felrobbanásának veszélye.
H202 Robbanóanyag; kivetés súlyos veszélye.
EUH 001 Száraz állapotban robbanásveszélyes.
EUH 006
Levegővel érintkezve vagy anélkül is
robbanásveszélyes.
EUH 014 Vízzel hevesen reagál.
P101 Orvosi tanácsadás esetén tartsa kéznél a termék edényét
vagy címkéjét.
P102 Gyermekektől elzárva tartandó.
P201 Használat előtt ismerje meg az anyagra vonatkozó különleges uta-
sításokat.
Az új mondatokhoz új piktogramok (8.5. számú melléklet)
is párosulnak. Például a
GHS02-es jelű piktogram tűzveszélyes anyagok és keverékek,
szerves peroxidok, öngyulladó anyagok jelölésére szolgál.
Az angol
nyelvből származó rövidítések:
44. ábra - GHS02
· GHS: Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals, vagyis
vegyi anyagok osztályozásának
és
címkézésének globálisan harmonizált rendszere
· CLP: Classification, Labelling and Packaging of Substances, vagyis a vegyszerek osztá- lyozása, címkézése és
csomagolása
· H: Hazard
Phrases, vagyis figyelmeztető mondatok
· P: Precautionary Phrases, vagyis óvintézkedésre vonatkozó mondatok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatod a kérdéseket, megjegyzéseket!