2016. május 11., szerda

Munkavédelmi jogi ismeretek



Munkavédelmi jogi ismeretek



1. Az Alaptörvényben foglalt jogok

Az Alaptörvény kimondja, hogy a Magyarorsg területén élőknek joguk van a lehe legma- gasabb szintű testi és lelki egészséghez. Ezt a jogot Magyarorsg a munkavédelem, az egész- ségügyi intéznyek és az orvosi ellátás megszervezésével, valamint az étett és a természe- tes környezet védelmével valósítja meg.
Szabadság és felelősség – XVII. cikk:
   Minden munkavállalónak joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez.
   Minden munkavállalónak joga van a napi és heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.

2. A Munkavédelemről szóló törvény

A munkavédelem lja a szervezetten munkát végzők egészségének, munkavégző képességé- nek megóvása, a balesetek és foglalkozási ártalmak megezése.
A szelyi és rgyi feltételeket olyan módon kell megteremteni, hogy megezhessük a munkabaleseteket és a foglalkozással összefüggő megbetegedéseket. Mindezek függetlenek a munkavégzés szervezeti vagy tulajdoni formáitól.
A balesetek és a foglalkozási ártalmak megezhetők, ha az ember a maga alkotta gépeket, berendezéseket, eszzöket biztonságossá tudja tenni. A munkavállalók munkakörülnyei, biztonsága, szociális ellátottsága döntően megszabja a munkakedvet és a munka hatékonysá- gát. A munkabiztonság a veszélytelen technika, technológia alkalmazásával valósítható meg. A tökéletes megoldást az automatizálás széleskörű elterjedése, a technológiai folyamatok zárt- tá tétele biztosíthatja. Ez aveszélytelen technika azonban egyáltalán nem, vagy csak nagy költségráfortással lenne erhető, amelyet a jelenlegi gazdasági helyzet mellett nem sok munkáltató tehet meg. Ennek tudatában meg kell elégednünk a munkavédelemnek egy ala- csonyabb fokozatával, az úgynevezett biztonságtechnikával, amelynek kettős feladatot kell megoldania. Egyrészt a tárgyi és szervezeti feltételek tökéletesítését, srészt a munkaválla- lók folyamatos felvilágotását arról, hogyan tudnak biztonságosan együtt élni a jelen lévő veszélyekkel.
A munkahelyek ergonómiai tervezése, a zaj csökkentése, a nemdohányzók védelme stb. egy- formán fontosak a munkáltatók és a munkavállalók szára. Sőt, a munkavédelem az egész társadalom ügye, mert társadalmi érdek, hogy a munkahelyek biztonságosak legyenek.


2.1. A munkavédelem szabályozási rendszere

A rsadalmi-gazdasági változások megvetelik a munkavédelmi eírások tartalmának és szerkezetének folyamatos korszerűsítését. Jelentőségük egyre nő, követelnyeik mindinkább integrálódnak a gazdasági folyamatokban. A munkavédelemről szóló rvények, valamint a módosítások önmagukban nem oldják meg a problémákat, de jogalapot teremtenek a ve- telmények érvényetéséhez.
A munkavédelem alapve szabályait az Alaptörvényben foglalt elvek alapján az Orsggyű- lés foglalta törvénybe.
1993. évi XCIII. rvény a munkavédelemről
lja, hogy az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés szelyi, rgyi és szervezeti feltételeit szabályozza.



A törvény részletes szabályait, felhatalmazás alapján a munkavédelem ágazati feladatait a tevékenység szerint illetékes miniszterek által kiadott rendeletek, szabályzatok, szabnyok tartalmazzák.
A miniszriumok irányítása és a felügyelete alatt működő központi államigazgatási szervek:
·     a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkadelmi és Munkaügyi Igazgatósága (NMH MMI,
korábbi Orsgos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfegyelet - OMMF),
·     az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) és
·    a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (MBFH, korábbi Magyar Bányászati Hivatal - MBH).
Ezek saját jogkörükben látják el a munkavédelmi feladatokat. Így az ellenőrzésük kiterjed:
·      a munkáltatók és munkavállalók egészséges és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos feladatainak és kötelezettségeinek teljetésére;
·      a munkahelyek létetésére, a munkaeszzök üzemeltetésére, az alkalmazott technológi- ákra és anyagokra, valamint az egyéni véeszközökre vonatkozó követelmények érvé- nyetésére;
·     a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések kivizsgálására, bejelentésére, nyilván-
tartására, valamint megelőzésére tett intézkedésekre.
A fegyeletek jogosultak az ellenőrzésük során feltárt hiányosságok megszüntetése érdeké- ben intézkedésre és felelősségre vonásra.

A Munkavédelemről szóló törvény velte a gazdálkodó szervezetek belső munkavédelmi szabályozásának jelentőségét, tartalmát.
2.2 A Kollektív szerződésben kell megharozni a gazdálkodó szervezetnél a munkavéde- lemmel kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, ezek gyakorlásának, illetve teljesítésé- nek módját, s az ezzel kapcsolatos eljás rendjét.
2.3 A Szervezeti és működési szabályzatban (SzMSz) kell meghatározni a munkavédelmi feladatokat ellátó, az intézkedésre jogosult személyek hatáskörét.
2.4  A Munkavédelmi szabályzatban (MvSZ) kell megharozni a gazdálko szervezetnél munkavédelmi feladatokat ellá szelyek kötelezettségeit, a munkavédelmi ügyrendet, valamint  az  ágazati  jogszabályokban  meghatározott  témaköröket,  például  az  oktatás,
vizsgáztatás, egészségügyi vizsgálatok, ellenőrzések stb. rendjét. Tartalmi követelménye-
ire vonatkozóan az ágazati rendeletek az irányadók.
2.5  A munkaköri leírásban (az MvSZ figyelembevételével) részletesen kell megharozni a munkavállamunkavédelemmel kapcsolatos hatásköreit, feladatait.
2.6  A technológiai, gépkezelési utasításokban kell megharozni a munkavégzés során kö- vetendő magatartási szabályokat, például a biztonságos munkavégzéshez szükséges vé- eszzök használatát. Tartalmi és alaki követelnyeit az ágazati szabványok haroz-
zák meg.

3. A kémiai biztonságról szóló törvény

43. ábra - A 2000. évi XXV. törvény - a kémi- ai biztonságl


Az Országgyűlés figyelembe véve az ember legmagasabb szintű testi és lelki egészségéhez, valamint az egészséges környezethez fűződő alapvető alkotnyos jogait a Magyarországon tarzkodó természetes szelyek kémiai biztonsághoz kapcsolódó jogosultságainak biztosítása érdekében, a veszélyes anyagok és veszélyes keverékek káros hatásainak megfelelő módon törtéazonosítása, megezése, csökkentése, elhárítása, valamint ismertetése céljából megalkotta a 2000. évi XXV. törvényt a kémiai biztonságról.



A törvény lja az emberi egészség és a környezet magas szintű védelme, ezért meghatározza azokat az egységes elveket, szempontokat, amiket figyelembe kell venni az anyagok, illetve keverékek oszlyozásánál, címkézésénél, csomagolásánál. A nemzetközileg elfogadott GHS kritériumok bevezetése ugyanakkor megkönnyítheti a nemzetközi kereskedelmet és javíthatja az innováct. A CLP rendelet általános megzelítésben minden olyan, az EU-ban letelepe- dett cégre vonatkozik, amely anyagot vagy keveréket gyárt, importál, felhasznál vagy forgal- maz, függetlenül az éves mennyiségl. Az oszlyozást minden anyagra és keverékre el kell végezni, majd az oszlyozásnak megfelelően kell dönteni a címkézésről, csomagolásról.

Az Európai Unió minden tagállamára érvényes rendelet 2009. január 20-án lépett hatályba, azonban  a vállalkozások  terheinek enytése érdekében,  két  lépcben  kerül  bevezetésre: anyagok esetében 2010. december 1-től, keverékek eseben 2015. nius 1-től kell alkal- mazni. Az átmeneti időszak biztosítja, hogy a vállalkozások időben felkészülhessenek és meg- felelhessenek az új előírásoknak.

A GHS az Európai Unióban csak ajánlással bír, ezért európai szintű áltetés szükséges. Az ENSZ szintjén kidolgozott GHS rendszert kévente felvizsgálják. Tekintettel arra, hogy a CLP rendelet a GHS oszlyozási és címkézési kririumait vezette be az Európai Unióba, így a GHS változásai hatással lehetnek a CLP rendeletre is.

Bár CLP rendelet 2009. január 20-án lépett hatályba, azonban a lépczetes bevezetés értel- mében a 2010. december 1. ett a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvénynek megfelelően oszlyozott, címkézett, csomagolt és már forgalomba hozott anyagokat csak
2012. december 1-től kell kötelezően a CLP rendeletnek megfelelően újracímkézni és újra- csomagolni (CLP 61. cikk).
2011. április 04n jelentek meg az EU Hivatalos Lapjában a CLP rendelet azon módosításai, melyek az ENSZ egyetemes harmonizált oszlyozási és címkézési rendszerének (GHS) 2009. év végén elfogadott harmadik, módosított kiadásának változásait veszi figyelembe.
A rendeletet anyagok tekintetében 2012. december 1-jétől, a keverékek tekintetében 2015. június 1-jétől kell alkalmazni az alábbiak szerint:
·     A 2. cikk (2) bekezdése értelmében a CLP rendeletnek megfelelően osztályozott, címké- zett, csomagolt és 2012. december 1. ett forgalomba hozott anyagokat 2014. december
1-jéig nem kell újracímkézni és átcsomagolni.
·     A 2. cikk (3) bekezdése pedig kiemeli, hogy a CLP rendeletnek megfelelően oszlyozott,
címkézett, csomagolt és 2015. június 1. ett forgalomba hozott keverékeket 2017. június
1-jéig nem kell újracímkézni és átcsomagolni.

A figyelmeztető és az óvintézkedésre vonatkozó mondatok (8.6. szá melléklet) egyedi, egy betűből és három számjegyből álló alfanumerikus kódokkal rendelkeznek a következők sze- rint:
·     H” be vagy „P betű. Minden esetben vegyük figyelembe, hogy a más rendszerből átvett, de a GHS-ben még nem szereplő figyelmeztető mondatok kódja EUH”;
·     egy számjegy, a veszély típusát jelző számjegy, például 2” a fizikai veszélyekre; és
·     két számjegy, a veszélyek sorszámozásával megegyező szám, úgy, mint robbanóképesség
(200-tól 210-ig tartó kódok), tűzveszélyesség (220-tól 230-ig tartó kódok) stb.

Például:
H200 Instabil robbanóanyagok.
H201 Robbaanyag; teljes tömeg felrobbanásának veszélye.
H202 Robbaanyag; kivetés súlyos veszélye.



EUH 001 Száraz állapotban robbanásveszélyes.
EUH 006 Levegővel érintkezve vagy anélkül is robbanásveszélyes.
EUH 014 zzel hevesen reagál.

P101 Orvosi tanácsadás esetén tartsa kéznél a termék edényét vagy címkéjét.
P102 Gyermekektől elzárva tartandó.
P201 Használat ett ismerje meg az anyagra vonatkozó különleges uta-
tásokat.

Az új mondatokhoz új piktogramok (8.5. szá melléklet) is párosulnak. Például a GHS02-es jelű piktogram zveszélyes anyagok és keverékek, szerves peroxidok, öngyullaanyagok jelölésére szolgál.

Az angol nyelvből származó rövidítések:








44. ábra - GHS02

·     GHS: Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals, vagyis vegyi anyagok oszlyozásának és címkézésének globálisan harmonizált rendszere
·     CLP: Classification, Labelling and Packaging of Substances, vagyis a vegyszerek osztá- lyozása, címkézése és csomagolása
·     H: Hazard Phrases, vagyis figyelmeztető mondatok
·     P: Precautionary Phrases, vagyis óvintézkedésre vonatkozó mondatok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ide írhatod a kérdéseket, megjegyzéseket!